13. februar 2024
I dette webinaret om digital hjemmeoppfølging, hadde Geir Wolden fått med seg mange eksterne bidragsytere. De delte av sin erfaring med digital hjemmeoppfølging. Det er viktig å ta del i velferdsteknologien som er tilgjengelig.
Først ut var Kjell Olav Bondevik fra Luster kommune som nettopp har startet med digital hjemmeoppfølging. Prosjektet de var en del av, var del av nasjonalt velferds program. Her var flere kommuner i landet med på implementering, med støtte fra InnoMed. Da de startet prosjektet, brukte de mye tid på brukerkartlegging. I prosjektet så de viktigheten av at de ulike tjenestene må samordnes for det beste for pasientene. Det skal ikke ha noe å si hvor du har bosatt deg, hva slags helsetilbudet du skal få.
Hilde Barmen fra Stad kommune forteller om deres erfaring med digital hjemmeoppfølging. Hun viser en video av pilotprosjektet. Videre forteller hun om hvordan de er fornøyde med å ha fått implementert prosjektet over til drift. Hun viser til at det er viktig med tålmodighet, da det tar tid å implementere og se effekten. Hun viser til et eksempel fra et ektepar som har innført digital hjemmeoppfølging over at det blir mer oversiktlig og enklere for legen å lese av blodsukkermålingen som gjøres flere ganger daglig. Barmen presenterer enda et eksempel som viser til at dersom det ikke skjer måling til avtalt tid, kommer det opp en varsling om at hjemmetjenesten da rykker ut for å sjekke opp pasienten. De mener dette virkelig er et kompetanseløft. Hun viser til at de har en gevinst av dette som fører til at det blir sparte kostnader.
Heidi Sivertsen og Cathrine Steigedal fra Skien kommune og Alarmsentralen, snakker om erfaringene de har med responssenter og hjemmeoppfølging. Alarmsentralen Telemark er et responssenter for 16 kommuner fra hele landet. Steigedal snakker om at de har hatt en modningsreise og at man har måttet endre tankesettet. Videre gjorde de en pilotering av tjenesten internt for å kartlegge hva hele løpet innebærer. Det er interessant å høre om opplæringen av pasientene, og at de synes det er gøy å gjøre noe nytt, noe som er helsefremmede og forenkler prosesser. De er veldig fornøyde, både pasienter og helsepersonell. Sivertsen forteller om erfaringene fra responssenteret, og viktigheten av å bruke ressursene som er tilgjengelig i det digitale. I tillegg snakker hun om viktigheten av å ha faste kontaktpunkt, slik som en prosjektleder som Cathrine i Skien kommune.
Ane Haugvaldstad Walle fra Dignio hjelper kommuner i gang med digital hjemmeoppfølging og veien videre slik at de lykkes med å bruke det. Walle forteller at digital hjemmeoppfølging kan brukes på alle tilfeller. Dersom kommunene er usikre på hvor de skal starte, så kan de for eksempel starte med diagnosegruppene: KOLS, hjertesvikt og diabetes.
Ane går igjennom noen av diagnosegruppene (Diabetes, KOLS og hjertesvikt), for å belyse sykdomshistoriene på enkeltpersonene som gjør hverdagen for helsepersonell og pasient blir enklere. Med digital hjemmeoppfølging og tett oppfølging gir det pasienten en enorm trygghet i hverdagen i å vite at det også på andre siden sitter helsepersonell som er tilgjengelig når de måtte trenge det. Digital hjemmeoppfølging har ingen alder, alle kan bruke det!
Se webinaret ved å fylle inn kontaktinformasjon!
Ta kontakt med oss om du ønsker å vite mer om digital hjemmeoppfølging på salg@netnordic.no eller ring: 67 247 365
Nå som juleklokkene snart kimer inn håper jeg alle våre kunder, samarbeidspartnere og høyt verdsatte kolleger finner julefreden. Litt stress med julehandel og ribbesvor hører høytiden til, og kanskje får vi ikke mandelen i grøten i...
Les mer
Hvordan kan din virksomhet benytte Safemate sin Watch 5? I dette webinaret gir vi deg svar. NetNordic sin eHelse direktør Geir Wolden og Safemate sin Business Manager Marius Bjønness holdt presentasjon om nyheter fra Safemate,...
Les mer
NetNordic er tildelt totalavtale av Helse Vest IKT. Avtalen inkluderer telefoni hos alle helseforetakene i Helse Vest, og vil gjelde for de 5 neste årene. Leveransen omfatter drift og beredskapsavtale til ca 20 000 telefonibrukere...
Les mer
Vi ønsker å takke for et lærerikt og spennende besøk i de flotte nye lokalene til Responssenteret i Kongsberg. Det er fantastisk å kunne være tilbyder av velferdsteknologi som øker livskvalitet for den enkelte i institusjoner, omsorgsboliger...
Les mer
For hjemmeboende og personer som har behov for heldøgns bemanning i den kommunale bolig- og institusjonstjenesten vet vi at ensomhet blant eldre er et økende folkehelseproblem, ikke bare fordi det blir flere og flere eldre,...
Les mer
I dette webinaret vil vi presentere for dere disse fire løsningene inne eHelse: Vandrealarm Kollegavarsling Digitalt tilsyn E-lås I studio vil Camilla Lobben og Jan-Thore Svendsen fra NetNordic snakke om våre kunders behov, om erfaringer...
Les mer
NetNordic sammen med vår samarbeidspartner Dignio, gjennomførte oppstartskurs for hjemmetjenesten i Bremanger kommune på medisineringsstøtte den 11.11.21. Bremanger kommune tilbyr denne løsningen som en integrert del av sitt tjenestetilbud i helse- og omsorg.
Les mer