Hva er en chatbot?
En chatbot er enkelt forklart et dataprogram som mennesker kan samhandle med ved hjelp av språk, skriftlig eller tale. Det kalles også Virtuell Agent.
Det kan være en enkel kundeservice medarbeider som gir svar på typiske gjentagende spørsmål fra kunden til en mer avansert chatbot som utfører handlinger som eksempelvis gjennomføre et feilsøk på en kundetjeneste eller gjennomføre bestillinger og motta betaling for en kundebestilling.
I dagens samfunn er det ønskelig å kunne kontakte en bedrift og få svar raskest mulig, samtidig er det viktig at kunde får best mulig svar, og noen ganger kan ikke chatbot gi dette. Da er det viktig med en sømløs overgang fra en virtuell til menneskelig agent, inkludert chathistorikk, slik at menneske kan overta samtalen og gi best mulig kvalitet i dialog med kunden.
Eksperter tror at kunstig intelligens vil utgjøre opptill 95% av kundedialogen innen 2025 og Chatbot vil opplagt spille en stor rolle i dette fremtidsbilde.