7. januar 2021
Trender i markedet og rapporter fra analyseselskaper viser til at fler og fler bedrifter ønsker å kjøpe nettverk som en tjeneste i tiden fremover, og det er flere årsaker til dette. Hovedårsaken for at flere bedrifter ønsker en profesjonell driftsleverandør som tar seg av drift og forvaltning av nettverket, er for å sikre et stabilt og sikkert nettverk for dagens og fremtidens digitalisering.. Datanettverk har lenge vært en del av grunninfrastrukturen «som bare må fungere» i enhver bedrift. Det er en selvfølgelighet at alt fungerer, medarbeidere har tilgang til det de har behov for og ikke opplever forsinkelser i nettverket. Når det oppstår utfordringer i nettverket eller tjenestene som gir tilgang er det mer eller mindre unntakstilstander. I verstefall kan store deler av medarbeidere i bedriften miste muligheten til å utføre arbeidsoppgavene de er satt til.
Kompleksiteten i nettverket har økt og vil definitivt øke i tiden fremover med mange enheter i nettet. Med utstrakt bruk av skytjenester og et økende antall IoT enheter, er det viktig å segmentere nettverket for å ivareta sikkerhet og ytelse. Segmentering av nettverk betyr i praksis at man deler opp nettverket i flere soner, hvor man gir tilgang til brukere og enheter basert på rollen og tilgangsnivået brukeren eller enheten har behov for. Slik kan man begrense muligheter uvedkommende kan tilegne seg tilgang i nettverket via usikrede enheter. For å løse dette på en effektiv måte er vi avhengig av å bruke automasjon for å segmentere nettverket. Dette kan gjøres ved bruk av autentiseringsløsninger som kan tildele enheter i nettet en policy for å segmentere og begrense tilgang. Med nettverksløsninger som smelter sammen med sikkerhetsløsninger og katalog tjenester for å identifisere personer blir kompleksiteten ofte høy og det er viktig å ha tilgang til kjernekompetanse på mange områder. Dette kan en strategisk driftsleverandør være med på å løse, slik at bedriften har god kontroll på hvilke ansatte som har tilgang til hvilke data og holde uvedkommende ute.
Teknologiendringer og nye tjenester tilgjengelig har tradisjonelt krevd store CAPEX investeringer for utskifting av utdatert utstyr. Med en tjenesteleveranse kan utskifting skje når det er nødvendig uten at det krever store CAPEX investeringer. Det betyr at bedrifter raskere kan ta i bruk ny teknologi når det er behov, og ikke vente til det settes av penger i kommende budsjetter.
For å kunne levere nettverk som en tjeneste på en effektiv måte er NetNordic som leverandør avhengig av å bruke våre leverandørers skybaserte managementsløsninger. Det gjør at nettverksløsninger kan leveres effektivt. Ingen installasjon av «on-prem» managementsløsning. Automatisert utrulling ved å benytte maler fra vårt «standard oppsett». Skybasert management gir oss nødvendig tilgang til å overvåke og administrere løsning uten bruk av VPN eller andre remote tilgangsløsninger.
Ikke minst får vi fordeler ved feilsøking når det er en felles plattform levert av en stor produsent. Vi får effekten av artificial intelligence (AI) og machine learning (ML) Plattformen gjenkjenner mønster på småfeil som senere kan føre til større utfordringer og begrensinger på nettverket. Managementsløsningen vil automatisk tilby løsning på problemer ved å kjøre script som justerer konfigurasjonen og retter kjente utfordringer før det eskalerer til et problem brukere i nettverket påvirkes av.
NetNordic leverer nettverk som en tjeneste til det Norske markedet for å møte behovet som er i dag og vil øke i tiden fremover med nettverk levert som en tjeneste.
Nettverksløsningen er modulbasert og kan i sin helhet kjøpes som en tjeneste. Det betyr at vi kan levere hele eller deler av et nettverk fra datasenter til kjerne/aggregering til kant og ikke minst trådløst nettverk.
Tjenesten vil blant annet gi kunden følgende verdier og fordeler:
Tjenesten etableres og betjenes i sin helhet av NetNordic med norsktalende konsulenter.
Tjenesten leveres alltid med en service og vedlikeholdsavtale som dekker reservedeler og lisensvedlikehold med responsavtale til NetNordic.
I de fleste tilfeller leveres det med en forenklet driftsavtale av løsningen som en utvidelse av tilbudt Service og Vedlikeholdsavtale. I vårt standard driftsstøtteprodukt inngår følgende:
Send oss en henvendelse med å fylle inn din kontakt informasjon i feltene under, så vil du bli kontaktet av en av våre dyktige rådgivere.
Hva bør du som bedrift tenke på når du skal gå til anskaffelse av et bedriftsnettverk? Er du en sesongbasert virksomhet som har behov for å slå av nettverket, bytte eller oppgradere komponenter? Eller er du opptatt...
Les mer
Nå som juleklokkene snart kimer inn håper jeg alle våre kunder, samarbeidspartnere og høyt verdsatte kolleger finner julefreden. Litt stress med julehandel og ribbesvor hører høytiden til, og kanskje får vi ikke mandelen i grøten i...
Les mer
NetNordic leverer nettverk til alle bransjer der det stilles høye krav til oppetid og sikkerhet. Vi har spesialisert oss på nettverksløsninger for bedrifter og operatører og vi bygger løsninger ut fra dagens behov. Sikre nettverk...
Les mer
NetNordic Norway AS was honored as EMEA Service Partner of the Year at Extreme Networks Partner Conference We are proud to announced that NetNordic Norway was recognized as «EMEA Service Partner of the Year» during...
Les mer
Økt bruk av digitale verktøy krever et oppgradert nettverk på arbeidsplassen. En abonnementsløsning uten forhåndsbetaling eller bindingstid gir mange fordeler. Er nettverket tregt? Dekningen for dårlig? Klager de ansatte på utilstrekkelig mobilitet? Dette har en...
Les mer
NetNordic ble tildelt kontrakt og rammeavtale for leveransen av nettverksinfrastruktur til alle Skatteetaten sine lokasjoner i Norge Skatteetaten sin strategi og retning innenfor digitalisering med økt bruk av mobile arbeidsflater og skytjenester har skapt et...
Les mer