Marienlyst Strandhotel

Marienlyst Strandhotel

Marienlyst Strandhotel tilbyr mange typer godt planlagte opplevelser. Statsbesøk, idrettslag og gjester som ønsker et privat strandhotell med et visst preg og vakre detaljer.


Bakgrunn

Marienlyst Strandhotel gikk «All in» med NetNordic! 

Svenske Ess Group AB, en innovativ og ledende aktør innenfor hotell- og restaurantbransjen, eier og driver velrennomerte Marienlyst Strandhotel. Dette er et hotell som ligger idyllisk rett ved stranden utenfor Helsingør i Danmark. Hotellet er et av Danmarks eldste og beste strandhoteller, men hadde samtidig et stort potensial for videre utvikling. Ess Group jobbet over en lengre periode med å videreutvikle hotellet, med et overordnet mål om å gjøre Marienlyst Strandhotel til et ledende destinasjonshotell i Sør-Sverige og langs Østkysten av Danmark.


Utfordringen

Utfordringen til Ess Group AB

På Marienlyst Strandhotel blomstrer romantikken i kombinasjon med unike opplevelser innenfor konserter, mat og drikke og spa. Gjestene skal hele tiden være i sentrum av opplevelsesunivers. Dette var utgangspunktet for det omfattende prosjektet Ess Group valgte å igangsette på Marienlyst. Dette innebar blant annet; bygging av en ny gjesteromsfløy, etablering av nytt bassengområde ute, Orangerie, samt en generell oppgradering av hotellet.

Som følge av denne utbyggingen oppstod et behov for å etablere et samarbeid med en erfaren partner innenfor leveranse og drift av teknologi for gjester og ansatte. Hotellet skulle være i ordinær drift mens den omfattende ombyggingen og oppgraderingen av bygningsmassen pågikk. Dette stilte høye krav til samarbeidspartnerens evne til å utføre sine arbeider på hotellet effektivt. I tillegg var det viktig med et minimum av støy og synlig tilstedeværelse på hotellet.

NetNordic ble kontaktet på bakgrunn av at vi hadde erfaringer fra tidligere liknende prosjekter. Vi ble forespurt om vi ønsket å bli en del av dette prosjektet. For oss fremstod dette som en engasjerende og spennende utfordring, og noe vi ønsket å være en del av. Kort tid etter valgte Ess Group NetNordic som samarbeidspartner innenfor teknologi til prosjektet, samt til rådgivning og radioplanlegging. I tillegg ble NetNordic engasjert for å dokumentere nødvendige kablingsarbeider som måtte gjennomføres.

Ukjente faktorer og forutsigbar fremdrift

Prosjekter av denne typen medfører ofte en del ukjente faktorer og uforutsigbar fremdrift. Dette på grunnlag av at det ofte kan dukke opp utfordringer som krever endringer i fremdriftsplaner, tilpasning av teknologi og lignende. Det var derfor viktig for Ess Group at de etablerte et partnerskap med en aktør som hadde god kjennskap til hotellsektoren. Ess Group ønsket også en aktør som kunne komme med gode råd, og som samtidig var tilpasningsdyktig. Dette viste seg å være avgjørende for at valget til slutt falt på NetNordic.

Det var også av stor betydning at ansatte fikk tilgang til teknologi og tjenester som gjorde at de kunne utføre sitt arbeide så raskt, effektivt og gjestevennlig som mulig. Det var i tillegg et ønske om at alle tjenester som ble levert til hotellet var skybaserte. Da hotellet ikke ønsket noe ansvar for drift, vedlikehold eller oppgraderinger.


Løsningen

Skybaserte tjenester

NetNordic ble valgt som totalleverandør til Marienlyst Strandhotel. Løsninger som skybaserte tjenester over samme plattform var del av leveransen. Over denne skyplattformen fikk hotellet WIFI med full dekning. Som en del av IPTV-leveransen inngikk også et tilpasset grensesnitt på TV’ene for gjestene. Skybasert IPTV headend som distribuerer TV-kanaler til alle rom på hotellet, ble installert. I tillegg ble SMART TV’er med integrert Chromecast også installert. Dette for at gjestene kan strømme eget innhold over på TV-skjermen på gjesterommene. IPTV-løsningen er også integrert med PMS-systemet, slik at alle strømme- og castingtjenester er tilgjengelig for gjestene.

Den leverte plattformen gjør at Marienlyst Strandhotel har et forutsigbart kostnadsbilde. Dette fører til minimalt med tekniske installasjoner på hotellet. Hotellet ønsket ikke noe ansvar for drift, vedlikehold eller oppgraderinger av teknologien. Samtidig oppnår Ess Group AB betydelige synergier ved at dette hotellet og en rekke søsterhotellet under Ess Group nå deler tekniske plattformer. Kunden oppnår dermed fordeles som skalerbarhet, lavere kostnader, enklere oppgraderinger, og effektiv service og support.


Resultatet

Leveransen fra NetNordic

  • Skybasert leveranse av nettverk (LAN) for administrasjon og gjester, konferansefasiliteter samt IPTV med mer 
  • Skybasert leveranse av trÃ¥dløst nettverk (WIFI) for gjester og ansatte
  • Skybasert leveranse av IPTV-løsning og Smart TV’er med integrert Chromecast pÃ¥ alle gjesterom
  • Skybasert plattform for IPTV-baserte underholdningstjenester og TV-kanaler pÃ¥ alle gjesterom 
  • Fiberbasert internetaksess 

Utfallet av oppdraget

Utviklingen av Marienlyst Strandhotel har pågått over to år, og er per d.d. fremdeles ikke ferdig. Under hele prosjektets gang har hotellet vært i ordinær drift, og vært i stand til å tilby sine gjester gode opplevelser både fysisk og digitalt. En strategisk samarbeidspartner innenfor leveranse av teknologi var spesielt viktig. I tillegg var kriterier som forutsigbarhet, tillit, fleksibilitet og leveransekvalitet vektlagt. NetNordic fikk etter en helhetsvurdering tildelt kontrakten på leveranse av teknologi til hotellet. NetNordic evnet tross komplekse leveranser og mye forsinkelser i prosjektet å ferdigstille sine leveranser til avtalt tid, slik at Ess Grop kunne overholde sin egen interne fremdriftsplan.

Ta kontakt

VÃ¥rt nyhetsbrev

FÃ¥ de aller siste nyhetene og oppdateringene rett i innboksen din.