27. juni 2017

Norvestor kjøper NetNordic

Norvestor VII, L.P. («Norvestor»), et fond forvaltet av Norvestor Equity AS, har inngått en avtale om å kjøpe NetNordic. Etter oppkjøpet blir Norvestor største aksjonær i NetNordic med ca. 75% av aksjene, mens ledelsen og de ansatte vil beholde de resterende 25%.

NetNordic er en av de største uavhengige systemintegratorene i Norden, med en ledende posisjon innen kommunikasjonsløsninger, nettverk og sikkerhet. Selskapet ble stiftet i 2001 og har hatt sterk vekst de siste årene, både gjennom organiske initiativ og oppkjøp.

NetNordics partnere omfatter teknologiledende leverandører som Huawei, Juniper, Nokia, Microsoft, Mitel, Palo Alto, Arbor og Avaya. NetNordic leverer løsninger og tjenester for samhandling (dvs. integrerte og sikre bedriftskommunikasjonsløsninger, inkludert video, mobil og kontaktsenter), nettverkssikkerhet, nettverksadministrasjon, WiFi-as-a-service og skreddersydd systemintegrasjon.

Nordiske kunder omfatter i hovedsak større bedrifter, offentlig forvaltning, kommuner, operatører og tjenesteleverandører som alle betrakter NetNordics tjenester og løsninger som en kritisk faktor. «Vi er stolte av hva vi har oppnådd og ser spennende vekstmuligheter foran oss.

Vil bidra til fremtidig suksess

– I Norvestor har vi funnet en partner med relevant bransjeerfaring og sterk historikk, som kan bidra både til å utvide og utvikle våre forretningsmuligheter. Vi er svært tilfreds med dette nye oppkjøpet og trygg på at dette vil gjøre oss i stand til å levere enda bedre og bredere løsninger, tjenester og kundeopplevelser i fremtiden, sier Jarl Øverby, konsernsjef i NetNordic.

– Vi er glade for å inkludere NetNordic i vår portefølje. NetNordic er et selskap med en overbevisende veksthistorikk og et dyktig team. Vi er imponert over kompetansen og den industrielle plattformen. Markedsgrunnlaget gir NetNordic ytterligere vekstmuligheter, og vi gleder oss til å bidra til videreutvikling og fremtidig suksess. Vi har også som mål å delta i konsolidering av et fragmentert nordisk systemintegratormarked, noe som gjør NetNordic til en god match for Norvestor, sier Christian Sontum, Partner i Norvestor Equity og påtroppende styreleder i NetNordic Holding.

– NetNordic har vært en vellykket reise for oss siden vi kom inn som Venture investor i 2007 da selskapet var ganske ungt. Det er derfor både med stolthet og ydmykhet vi nå overlater aksjemajoriteten til Norvestor. Vi er trygge på deres fremtid sammen og ønsker Norvestor og NetNordic-teamet lykke til med fortsatt vekst gjennom høy kundefokus og beste industristandard, sier Tor Øystein Repstad, administrerende direktør i Agder Energi Venture.

Kort om NetNordic, Agder Energi Venture og Norvestor

NetNordic er en nordisk systemintegrator spesialisert på leveranser av nettverk, kommunikasjon, sikkerhet og Cloud-tjenester. Som «Best Companion» skal NetNordic bidra til å realisere kundens forretningspotensial gjennom effektiv bruk av løsninger og tjenester. NetNordic har hovedkontor i Oslo, Norge. 2016 proforma omsetning var 850 millioner NOK med en EBITDA på 53 millioner NOK. NetNordic forventer vekst i 2017. Selskapet har 210 ansatte på 9 kontorer i Norden, fordelt på datterselskaper i Norge, Sverige, Danmark og Finland. Les mer på www.netnordic.com

Norvestor Equity AS er et ledende private equity selskap med fokus på oppkjøp i det nordiske mid-market segmentet. Teamet har samarbeidet siden 1991 og fremstår i dag om et av de mest erfarne private equity teamene i Norge, og har gjennomført 64 investeringer med 258 M & A-transaksjoner i tillegg til å gjennomføre 43 exit, inkludert 14 børsintroduksjoner. Norvestor fokuserer på investeringsmuligheter i vekstselskaper, og gjør plattforminvesteringer hovedsakelig i Norge og Sverige, med potensial for å oppnå en ledende nordisk eller internasjonal stilling enten gjennom organisk vekst, gjennom oppkjøp eller ved å utvide til nye land. Fondene som forvaltes av Norvestor er for tiden investert i følgende porteføljeselskaper; Life Europe, Johnson Metall, Sentech (tidligere Advantec Sensing), Apsis, Aptilo, Cegal, Marine Aluminum, Crayon, Robust, ISurvey, Fremtidig Produksjon, Nominator, PG Flow Solutions, Veiarbeid, Permascand, 4Service, HydraWell, Eneas, Presserv, Nordic Camping & Feriested, READ Cased Hole og IT Gården. Les mer på www.norvestor.com

Agder Energi Venture investerer i energi- og teknologirelaterte virksomheter fra tidlig til moden fase, og legger til verdi ved å aktivt bidra til å utvikle dem. Agder Energi Venture er en del av Agder Energi Group, som er et av de ledende selskapene innen norsk fornybar energi. Konsernets virksomhet omfatter produksjon, optimalisering, distribusjon og salg av energi, i tillegg til energirelaterte tjenester. Les mer på ae.no