SiO

Studentsamskipnaden SiO, eller ganske enkelt SiO, ble grunnlagt i 1939 ved Universitetet i Oslo, det eneste universitetet i Norge på den tiden. Fra dag én har målet med organisasjonen vært ganske enkelt: å gjøre livet til de lokale studentene enklere. Midlene for å oppnå det er imidlertid alt annet enn. I dag tilbyr organisasjonen et komplekst spekter av tjenester som spenner over hele byen og omkringliggende kommuner, inkludert ca. 9000 boenheter, helseklinikker (inkludert fastleger, tannleger, psykiatere og psykologer), barnehager, karriereveiledning, treningssentre, kaffebarer, kantiner, og mer.


Bakgrunn

NetNordic leverer Extreme Networks til SiO

Noen ganger er tillit en treveis gate

Hva har det til felles å drive et ledende selskap for administrerte nettverkstjenester med å tilby sosiale tjenester til mer enn 71 000 studenter? I begge tilfeller kommer du ikke langt uten partnerens tillit. Og for den slags verdier kan SiO – Norges eldste og største studentforening – regne med støtte fra NetNordic og Extreme Networks!

Selv om SiO opprinnelig kun var knyttet til Universitetet i Oslo, samarbeider det i dag med totalt 28 tilknyttede utdanningsinstitusjoner. Nettverket ble imidlertid bygget lenge før det, noe som betyr at organisasjonen har opplevd en god del av utfordringene.

Det vi hadde før var et veldig komplekst system med mange voksesmerter. Løsningen kunne ikke skaleres med veksten i organisasjonen. Kontroll ble mer og mer tydelig for hvert år som gikk.

Jan Henrik Glenne, systemsjef i SiO

“Til og med vaskemaskinene er tilkoblet”

Å være en tidlig bruker har mange fordeler, men det har også visse ulemper. SiO begynte tidlig å bygge et stort nettverk og med årene ble de brukte nettverksteknologiene og standardene rett og slett foreldet.

Vårt IT-miljø dekker mer enn 60 bygninger spredt over hele Oslo og omegn. Det består ikke bare av ansattes datamaskiner, kasseapparater eller PoS-terminaler, men også, og kanskje enda viktigere, mange smarte bygge-IoT-enheter. Enheter som tilgangskontroller, dørlåser, brannalarmsensorer, ventilasjon eller sikkerhetskamera.

«Til og med vaskemaskinene er tilkoblet» sier Jan Henrik Glenne. «Studenter kan sjekke tilgjengeligheten deres på nett, reservere spesifikke dager og timer og betale for tjenesten – alt via SiOs hjemmeside. Vi har også seks virkelig store treningssentre med toppmoderne maskinutstyr. Utstyr som tredemøllene med Netflix og andre strømmetjenester, som er avhengige av båndbredden ganske sterkt.»

Det vi hadde før var et veldig komplekst system med mye voksesmerter.

Jan Henrik Glenne, systemsjef i SiO

Det er åpenbart like mange ting som kan gå galt som det er teknologier som trenger å kommunisere og samarbeide. Men hvem har vel ikke opplevd små problemer med administrasjonen i løpet av studietiden? Vel, SiOs sak er ganske annerledes. Hvis et studenthus skulle miste tilkoblingen, ville ikke studentene få tilgang til nettkursene deres. Eller til og med få tilgang til leiligheten deres, for den saks skyld.

En venn i nød…

For å overkomme problemene og utfordringene som har samlet seg rundt nettverket opp gjennom årene, henvendte SiO seg for å få hjelp til NetNordic. NetNordic er en Extreme Black Diamond Partner og den ledende integratoren innen sky og infrastruktur i Norge. Vår spesialisert er på produkter og tjenester for forretningskritisk infrastruktur.


«Utilstrekkelig nettverkskapasitet og mye svært komplekse, eller til og med umulig å fikse problemer, var utfordringer SiO stod ovenfor. Sårbarhet for endringer, lange og hyppige nedetider, ingen kontroll og oversikt over nettverket, var de største utfordringene som måtte løses», sier Arild Steen , Salgsdirektør for Operatører & Utilities i NetNordic Norge.

Gitt omfanget, størrelsen og kompleksiteten til prosjektet, tilbød vi SiO en teknisk forsvarlig og svært fleksibel Network-as-a-Service-løsning basert på vårt utmerkede, langsiktige partnerskap med Extreme Networks.

Arild Steen , Salgsdirektør for Operatører & Utilities i NetNordic Norge

Løsningen

Skalerbare, kostnadseffektive familie av kantsvitsjer

For å løse problemene med ineffektivitet og mangel på skalerbarhet, anbefalte NetNordic å bruke Extreme Network. Ved hjelp av deres skalerbare, kostnadseffektive familie av kantsvitsjer: ExtremeSwitching X440-G2 og X435-serien, kombinert med en håndfull kjernestoffsvitsjer. Kantsvitsjene drives av ExtremeXOS – et svært spenstig operativsystem som ga kontinuerlig oppetid, administrerbarhet og driftseffektivitet.
ExtremeSwitching X440-G2-serien
ExtremeSwitching X440-G2-serien

«Vi trengte å koble til mange steder. Dermed installerte vi 48-porters Extreme-svitsjer med standardbaserte 30W PoE-porter for å drive Ethernet-tilkoblede kantenheter. Som for eksempel IP-kameraer eller over hundre nye Wi-Fi 6-tilgangspunkter, også fra Extreme. Dette også uten behov for ekstra elektrisk kabling”, forklarer Knut Arne Nygård, sjefsarkitekt i NetNordic Norge.

«Vi har blitt kjent med disse Extreme-svitsjene som pålitelig og effektivt utstyr som gir høy ytelse ruting og svitsjing, fleksibel stabling, betydelig reduserte utplasseringstider og omfattende sikkerhet, blant annet.»
– Knut Arne Nygård, sjefsarkitekt i NetNordic Norge


Det vi leverer til SiO er en komplett Network-as-a-Service-løsning.
Kanskje enda viktigere, valget av X440-G2-svitsjer, som gjorde det mulig for NetNordic å bygge en tradisjonell, lokal arkitektur samtidig som den utvidet kraften til skyadministrasjon via ExtremeCloud IQ – Site Engine-løsningen.
ExtremeCloud IQ – Site Engine-dashbord
ExtremeCloud IQ – Site Engine-dashbord

«Det vi leverer til SiO er en komplett Network-as-a-Service-løsning. Dette betyr at vi har vært ansvarlige for å designe, bygge, distribuere og administrere hele nettverksinfrastrukturen for kunden. Dermed kan kunden slippe å bekymre seg», sier Knut Arne Nygård. «ExtremeCloud IQ – Site Engine gir oss et omfattende, enhetlig dashbord med en detaljert oversikt over brukere, enheter, porter og applikasjoner. Den detaljerte oversikten er for både kablede og trådløse nettverk, noe som gir oss en svært effektiv inventar- og nettverkstopologiadministrasjon.»
Jeg var faktisk imponert over det NetNordic viste oss under møtene.
«Jeg var faktisk imponert over det NetNordic viste oss under møtene. Et slikt kontroll- og synlighetsnivå har helt klart gjort det mulig for IT-teamet å drastisk redusert gjennomsnittlig tid til å reparere, noe som – gitt det faktum at de fleste unge ikke er de mest tålmodige brukerne – har gått langt for oss”, Jan Henrik Glenne legger til. «Tidligere pleide jeg å jobbe hver dag med å gå fra sted til sted og gi løsninger på problemer. I dag kan vi føle mer nettverksstabilitet, kapasitet, båndbredde og effektivitet, og det gjenspeiles også i tilbakemeldingene vi får fra mange av våre tredjeparter.»

Et spørsmål om tillit

Du ser ikke en kunde overlate hele nettverket sitt til en ekstern part, men når du gjør det, må du vite at det er mye tillit i luften. Spesielt når vi snakker om et prosjekt av den typen. Og det er akkurat slik det er mellom SiO og NetNordic.


«Vi har forskjellige nettverk delt inn i flere VLAN. For eksempel, siden vi leverer medisinske tjenester, må vi ha en tilknytning til det norske helsenettet, slik at nettverket er mye mer fokusert på sikkerhet fordi det er mye sensitive pasientdata, forklarer Jan Henrik Glenne. «Men bortsett fra gjestenettverkene og medarbeidernettverket på kontoret vårt, har vi et operativt VLAN for hele vedlikeholdet. Alle bygningens IoT-enheter som tilgangskontroller eller videoovervåking er koblet til dette nettverket.

Ta kontakt

Vårt nyhetsbrev

Få de aller siste nyhetene og oppdateringene rett i innboksen din.