NetNordic leverte aksessnett til Skatteetaten
Skatteetaten har over 7000 ansatte som jobber med samfunnsoppdraget å sikre et finansielt hovedgrunnlag for offentlig virksomhet. Over tid hadde Skatteetatens nettverk vokst frem organisk, noe som hadde ført til en løsning som ikke lenger møtte dagens standarder for samhandling og mobilitet.
Skatteetaten hadde behov for å modernisere sitt nettverk, for å sikre bedre dekning og muliggjøre avanserte samhandlingsverktøy, inkludert sanntidsvideokommunikasjon på alle sine 57 kontorer.
Pilotprosjekt
For å sikre et best mulig sluttresultat utarbeidet NetNordic et pilotprosjekt. I prosjektet var det essensielt å forholde seg til hvilke interessenter som ble påvirket og hvem som måtte hensyntas. God kommunikasjon gjennom både fysiske og digitale møter med alle relevante divisjoner og brukere var avgjørende for å skape en teknisk løsning som etaten ville være fornøyd med.
Etter godkjent løsningsdesign og pilot var tiden inne for å implementere det nye nettverket. I forbindelse med overleveringen ble også Skatteetatens driftspersonell lært opp til å bruke systemet effektivt.
Leveransen innebar:
- Servicehåndbok med kontaktpunkter, driftsrutiner og SLA-forpliktelser.
- Nytt oppsett og rutiner for fakturering
- ITSM-integrasjon
- Standardkurs og annen opplæring av personell
- Driftsassistanse
Det er i brytningspunktet mellom behovsforståelse og tekniske kompetanse de beste løsningene skapes, og det har vi klart i dette prosjektet. I samarbeid med en så viktig og kompleks aktør som Skatteetaten er samhandling avgjørende. NetNordic er eksperter på teknologi, men Skatteetaten kjenner best sine behov.
Etter å ha jobbet med dette prosjektet i 2 år er Skatteetanens nye aksessnett nå oppe og går. Prosjektleder i NetNordic, Vidar Bjerkenes, har følgende å si om prosjektet:
«I samarbeid med en sÃ¥ viktig og kompleks aktør som Skatteetaten er samhandling avgjørende. NetNordic er eksperter pÃ¥ teknologi, men Skatteetaten kjenner best sine behov.»
Vidar Bjerkenes prosjektleder i NetNordic