Asko

ASKO

NorgesGruppen er gjennom ASKO en av Norges fremste distributører av dagligvarer, samtidig som de er en betydelig leverandør til serveringsmarkedet. Med omkring 2.000 kunder innenfor dagligvare over hele landet, blant andre kjedeprofilene KIWI, MENY, Jacobs, SPAR, EUROSPAR og Joker, markerer de seg over hele Norge. ASKO Servering leverer på den andre siden varer, tjenester og rådgivning til kunder i serveringsmarkedet. Blant annet til restauranter, hoteller, kantiner, bensinstasjoner og annen offentlig virksomhet.


Bakgrunn

NetNordic leverer aksessnett til alle NorgesGruppens lager- og kontorlokasjoner.

NetNordic har siden 2018 levert nettverk og sikkerhet til NorgesGruppens lager- og kontorlokasjoner.

Om kunden

ASKO-selskapene er lokalisert fra Lillesand i sør til Tromsø i nord. De omfatter 13 regionale ASKO-selskap, ni Storcash-butikker for proffmarkedet, sentrallagre og samlastingsterminal på Vestby i Akershus. Deres ambisjoner er blant annet å yte effektiv logistikk til fornøyde kunder og å ha mulighet til å håndtere hele varestrømmen på en konkurransedyktig måte (ASKO, 2023).


Utfordringen

Betydelige oppgraderinger er nødvendig

NorgesGruppens overordnede mÃ¥lsetting er Ã¥ være kundens førstevalg av forbruksvarer og tjenester i matmarkedet. De vil ha en verdikjede som er kostnadsledende, og være best pÃ¥ samarbeid og innovasjon. For Ã¥ oppfylle disse ambisjonene, er det avgjørende Ã¥ blant annet ha et stabilt og moderne nettverk i bunn. Kunden hadde pÃ¥ bakgrunn av dette behov for Ã¥ kunne understøtte bÃ¥de ulike brukergrupper og en rekke IoT-enheter.

NorgesGruppen sitt nettverk var som mange andre store norske bedrifter bygget stein på stein. Nettverket hadde ulike infrastrukturløsninger og en eldende teknologi som ikke var utstyrt for dagens løsninger og moderne applikasjoner. Kunden hadde behov for å gjøre et solid løft og standardisere sin infrastruktur på en innovativ måte, med skalerbar og pålitelig teknologi for å møte både kunders og markedets krav.


Løsningen

En tydelig forståelse

I 2018 ble NetNordic anerkjent tillitten og tildelt kontrakten for leveranse av nettverk og sikkerhet til NorgesGruppen sine industri- og administrasjonslokasjoner. I prosjektfasen utarbeidet NetNordic komplett løsningsdesign, radioplanlegging på alle lokasjoner, og implementasjon med installasjon, oppsett, konfigurasjon og testing inkludert.

NorgesGruppen Data valgte en plattform forankret i Aruba Networks teknologi, hvor alle enheter autentiseres med Aruba ClearPass Policy Manager. Aksessnettet består av LAN, WiFi samt SD-WAN for kommunikasjon mellom ulike lokasjoner, og tilgangskontroll for økt sikkerhet og kontroll på både arbeidsflater og IoT.

NetNordic ble valgt etter å ha demonstrert en helhetlig forståelse for NorgesGruppen, deres behov og deres kunders utfordringer. Med en tydelig forståelse for «hvorfor», var det en stor styrke at NetNordic med sin kompetanse og helhetlige ansvar kunne levere et komplett prosjekt fra idé, konsept, design, leveranse, testing, opplæring og idriftsettelse.


Resultatet

Tett innlemmet med NorgesGruppen sin egne datasenterplattform

NetNordic har i samarbeid med NorgesGruppen Data og Aruba utarbeidet design for løsningen. Vi har stått for prosjektledelse, logistikk og implementering av løsningen. Prosjektet ble ledet av en av NetNordics egne prosjektledere, som koordinerte ressurser og logistikk for å sikre fremdriften.

NetNordic driftet løsningen i en periode etter ferdigstillelse for verifisering og opplæring av driftspersonell fra kunden, før endelig overlevering til NorgesGruppen. Både administrasjon og overvåkning av løsningen blir gjort fra en skybasert plattform. Løsningen er tett innlemmet med NorgesGruppen sin egne datasenterplattform.

Vi er ekstremt fornøyde med den profesjonelle og effektive leveransen NetNordic har utøvd i leveranse av vår nettverksmodernisering. Teamet har overgått våre forventninger med en imponerende kombinasjon av ekspertise, dedikasjon og sømløs samarbeidsevne.

Simen Drageset, Gruppeleder Nettverk – NorgesGruppen Data AS

NorgesGruppen kan nå betjene sitt eget marked, og sine sluttkunder og forbrukere. Forholdene er lagt til rette for å kunne være kundens førstevalg av forbruksvarer og tjenester i matmarkedet. NorgesGruppen har en verdikjede som er kostnadsledende, og være best på samarbeid og innovasjon. Dette realiseres gjennom et stabilt og kraftig nettverk i bunn, med innovativ funksjonalitet som kommer interne, så vel som eksterne, brukere til gode.

  • Mange lokasjoner og et utfordrende miljø med mange type klienter
  • En komplett løsning fra idé, konsept, design, leveranse, testing, opplæring og idriftsettelse
  • Løsningen har høy grad av kompleksitet og viser NetNordics evne til Ã¥ levere i henhold til kundens krav

Ta kontakt

VÃ¥rt nyhetsbrev

FÃ¥ de aller siste nyhetene og oppdateringene rett i innboksen din.