Contact by mail

8. september 2016

NetNordic implementerer Nexenta SW som lagringsløsning for sitt nettverks- og driftssenter (NOC) i Stockholm

NetNordic besluttet nylig å bruke Nexenta i opprettelsen av en sentralisert lagringsdatabase både for kundebasen og bedriften i sin helhet. Årsaken til anskaffelsen av den nye løsningen ligger i det stadig økende antallet kunder, men også i NetNordics generelle vekst.

Nexenta – en global leverandør av SW-lagring

Nexenta er en global leverandør av programvaredefinert datalagring, som har fokus på kompresjon og økt lagringskapasitet. «Den aktive kompresjonen og den ekstra lagringskapasiteten som Nexenta kunne tilby var avgjørende for vår beslutning», fastslår Sander Petersson, driftsingeniør i NetNordic.

På jakt etter en god lagringsløsning

NetNordics gamle systemer slet med lang ventetid og begrenset tilgjengelighet. Tregheten i systemene kunne til tider føre til at ESX frøs helt, hvilket utgjorde en betydelig ytelsesfeil som i siste instans påvirket kvaliteten i kundetjenestene. NetNordic har derfor vært på jakt etter en god lagringsløsning.

En positiv oppgradering

Petersson er fornøyd med oppgraderingen hva gjelder effektivitet, frigitt lagringsplass og investerte midler: «Rundt 97 prosent av de virtuelle maskinene (VMs) som vi lagrer på Nexenta er Linux VMs som ikke inneholder noe annet enn helt enkle tekstfiler. Dette betyr at den innebygde kompresjonen i ZFS har spart oss hele 1TB med data. Kompresjonen virker utmerket og når vi tar en titt på tall og grafer later det til at vi ikke trenger å kjøpe mer lagringsplass på en god stund», fortsetter Petersson.

Et overvåkningssystem som fungerer optimalt

NetNordics nettverk- og driftssenter (NOC) i Stockholm overvåker som kjent mange selskapers infrastrukturer og det er avgjørende at alt fungerer som det skal. NetNordic er imponert over «NexentaStor HA Integration», et overvåkningssystem med tung ytelsesgrad. Kombinasjonen mellom NexentaStor og HA egner seg imidlertid godt i forhold til å håndtere arbeidsmengde og er fordelaktig ved at løsningen er skalerbar og designet for å unngå hardware vendor lock-in. Ytterligere tjenester rettet mot kundebasen har også blitt tilgjengelige etter at NexentaStor ble installert. Et eksempel er et variert utvalg av ulike sky-tjenester.

Nexenta er en ledende global leverandør av programvaredefinert lagring (OpenSDS) med over 6000 kunder, over 400 partnere, 42 patenter og over 1.500 petabyter med administrert lagring. Nexenta integrerer «deep software» på en helt unik måte, har kun «Åpen kildekode»-samarbeid med en av de største og mest levende «Åpen kildekode»-organisasjonene (46.000 medlemmer) og har en omfattende visjon rundt en programvaredefinert innovasjon som kan aktivere hvilken som helst app, sky-plattform, protokoll og app-agnostisk organisasjon med full frihet som beskytter dem mot «vendor lock-in», «vendor bait-n-switch» og «vendor rip-n-replace». Se www.nexenta.com

NetNordic er en nordisk systemintegrator innen nettverks- og samhandlingsløsninger og skybaserte tjenester. Selskapet ble etablert i 2001, og som en «best companion» skal NetNordic bidra til å realisere virksomhetens potensiale gjennom effektiv anvendelse og fleksibilitet til lavest mulig kostnader. Etter oppkjøpet vil selskapet ha omlag 750 bedriftskunder, telle 230 ansatte og med en samlet omsetning på 850 millioner i 2016 fordelt på datterselskaper i Norge, Sverige, Danmark og Finland. Etter transaksjonen vil AE Venture fortsatt være største eier med 56% av aksjene, og øvrige 44% av aksjene kontrolleres av ledelsen og ansatte. Se www.netnordic.com