19. oktober 2015

NetNordic og IPsoft skal tilby automatisert drift i verdensklasse

NetNordic og IPsoft har inngått et samarbeid om automatiserte driftstjenester. Avtalen betyr at NetNordic kan tilby svært konkurransedyktige driftstjenester på en sikker og forutsigbar måte. Nøkkelen er automasjon og digitalisering av IT driftsrutiner.

Automatisert drift gir store konkurransefordeler

– Trenden innen IT drift går i retning av automasjon. Dette er gode nyheter for norske IT selskaper som konkurrerer mot internasjonale driftsmiljøer. Ved hjelp av avansert teknologi er vi nå i stand til å tilby konkurransedyktige driftstjenester av minst like høy kvalitet og presisjon som ved outsourcing til lavkostland, sier administrerende direktør i IPnett/NetNordic, Marius Brekke.

NetNordic er i dag strategisk partner for sine kunder på drift av noen av Norges mest krevende og komplekse nettverk. Felles for disse er at de er virksomhetskritiske og har høye krav til ytelse og oppetid.

– Vår ambisjon er å gi våre kunder vesentlige effektivitetsgevinster og kostnadsbesparelser, uten at det skal gå på bekostning av kvalitet og sikkerhet. Tvert imot. Gjennom automasjon bruker vi smarte maskiner som bedre kan forutse kriser og foreta nødvendige justeringer underveis. Maskinene har nå blitt så smarte at de kan stå i førstelinje og håndtere mye av den daglige driften, inkludert prosessrutiner og allokering av oppgaver. Dette frigjør kapasitet slik at ingeniører og teknologer kan brukes til verdiskapende virksomhet og innovasjon, forklarer Brekke.

Et innovativt gjennombrudd for tjenesteleveranser

Teknologiplattformen leveres av IPsoft som er verdensledende leverandør av automatiserte løsninger. Ledende analyseselskaper har omtalt IPsoft’s kognitive plattformer som et innovativt gjennombrudd i måten man tilnærmer seg tjenesteleveranser på, og spår at dette betyr slutten på outsourcing markedet slik vi kjenner det i dag. Teknologien er allerede i bruk hos 1 av 10 Fortune 1000 selskaper.

– Vi har startet en meget spennende reise sammen med NetNordic der digitalisering av driftstjenester står i fokus. Det er meget gledelig at norske leverandører ser de mange mulighetene som ligger i dette konseptet, sier Kristian Jensen, salgsdirektør i IPsoft Norge.

– IPsoft har jobbet med automatisering i 17 år, og de siste årene har teknologien blitt så avansert at maskinene nå har kommet til et punkt der de kan utføre intelligente og komplekse oppgaver som IT drift. De kognitive plattformene kan forstå sammenhenger og foreta avgjørelser basert på tidligere erfaringer. Jo mer erfaring de opparbeider seg, jo raskere, mer effektivt og presist kan de jobbe. Derfor går kostnadsbildet på driftssiden også ned på sikt. Vi er der bilindustrien var for 30 år siden. Industrialisering og bruk av roboter til fysisk produksjon har nå nådd tjenestemarkedet, avslutter han.

 

IPsoft automatiserer IT og forretningprosesser for selskaper innen mange forskjellige industrier. Med vår verdensledende portefølje innen autonomics og kognetive løsninger leverer IPsoft tjenester som garanterer våre kunder konkuransefortrinn. Med hovedkvarter i New York og kontorer i 13 land, inkludert Norge og Sverige, leverer IPsoft tjenester til mer enn 500 av verdens ledende selskaper, samt over halvparten av de største globale IT service leverandørene.