28. november 2018

NetNordic leverer til Nasjonalmuseet

NetNordic har inngått avtale med Statsbygg om leveranse av nettverk til det nye Nasjonalmuseet som åpner i 2020. (Les saken i Computerworld her)

Det nye Nasjonalmuseet bygges på den gamle Vestbanetomta i Oslo, og blir Nordens største kulturbygg. Avtalen med NetNordic har en verdi på nærmere 18 millioner kroner.

– Dette prosjektet er det største i sitt slag i Norge, og bygger på det nyeste innen nettverksløsninger.

Lars Johannes Sørbo, administrerende direktør i NetNordic Communication.

Lokalisering med nøyaktighet på mellom 1 og 5 meter

NetNordic leverer komplett nettverksutstyr med sikkerhetsbarrierer og overvåkningsverktøy. Dette inkluderer et fremtidsrettet, trådløst nettverk som er dimensjonert for fremtidens nyvinninger.

– Vi skal blant annet levere en lokaliseringstjeneste over WiFi-nettverket til utvalgte områder i det nye Nasjonalmuseet. Tjenesten har en nøyaktighet på mellom 1 og 5 meter, forteller Sørbo.

I pakken til det nye Nasjonalmuseet inngår også maskinvare med drift- og overvåkningsverktøy og VPN-løsning til de ansatte.


Alt-i-ett brukergrensesnitt

Løsningen er bygget på Extreme Networks’ Fabric Connect, som er basert på det nyeste innen nettverksteknologi. Løsningen benytter Juniper-rutere for tilknytning til Uninett.

Dette gir en helhetlig, fleksibel, sikker og skalerbar løsning. I senter av løsningen står nettverksadministrasjonsverktøyet Extreme Management Center (XMC).

– XMC er en kraftfull plattform der du kan konfigurere og administrere alle nettverksenheter. Alt-i-ett brukergrensesnitt gjør XMC til en fullverdig «single-pane-of-glass»-verktøy, som passer til en storskala-løsning som Nasjonalmuseet etterspør, sier Sørbo.

Sentralt i løsningen står brannmur og sikkerhetsløsninger fra Fortinet, og leveransen til det nye Nasjonalmuseet er samlet sett den største installasjonen som er blitt levert i Norge.


Digital kunstformidling

IP-nettverket transporterer trafikk til ansatte, publikum, fagsystemer, AV-utstyr og mediekanaler. Dette inkluderer digitale kunstverk laget av kunstnere, mediekanaler som er dimensjonert for svært høy mediedistribusjon, rådata til ansatte som jobber med digital kunst og publikumsformidling.

– Det nye museets digitale strategi er et viktig ledd for å nå visjonen om å få flere kunstentusiaster. Vårt bidrag til dette er å levere moderne og fremtidsrettet utstyr innen nettverk og sikkerhet, avslutter Sørbo.