16. juni 2020
«Det nasjonale knutepunktet VKP, er en tjeneste som ivaretar dataflyt mellom velferdsteknologiske løsninger og andre e-helsesystemer, for eksempel elektroniske pasientjournaler.
Leverandører av velferdsteknologiske løsninger og tjenester som er integrert med VKP, trenger bare å forholde seg til knutepunktet for å kommunisere med andre systemer i kommunene eller spesialisthelsetjenesten.»
Målet er å støtte utbredelsen av velferdsteknologi i det norske helsevesenet, slik at det kan bli en naturlig og integrert del av helse- og omsorgstjenestene.
NetNordic har sammen med Alarmsentralen Telemark, Bamble og Skien kommuner, integrert NNO mot Velferdsteknologisk knutepunkt. Når responssenteret mottar alarm fra innbygger får operatøren oppdatert pasientinformasjon fra kommunens elektroniske pasientjournal.
Et krevende utviklingsarbeid er ledet av Direktoratet for E- helse i tett samarbeid med ressurspersoner fra:
NetNordic Norway AS – leverandør av responssenterplattform
DIPS – Leverandør av EPJ Cosdoc
IT- samarbeidet i Grenland – ITG-driftsleverandør
Etter tre år er vi endelig i mål! En stor takk til alle i Alarmsentralen Telemark for godt samarbeid!
En viktig milepæl:
Integrasjonen vil gi store gevinster for kommuner og leverandører av helseteknologi gjennom å